Tuesday, January 23, 2007

Radionica: SVI RAZLIČITI, SVI RAVNOPRAVNI

Materijal: Komad krede ili nešto drugo čime se može nacrtati linija na tlu, papir A4 formata za svakog učenika, 5 velikih papira, olovke, flomasteri, markeri.
Ciljevi
1. Učenici će naučiti da se upoznaju i međusobno prihvataju unutar grupe
2. Učenici mogu otkriti zajedničke tačke kojih nisu svesni
3. Učenici mogu istraživati stavove i iskustva o nejednakosti
Postupak
1. Navesti niz karakteristika, ali jednu po jednu. Čim se jedna spomene, liniju prelaze oni koji imaju tu karakteristiku.
Primeri: svi oni koji...
- nose pantalone
- imaju plave oči
- su stariji
- su putovali Evropom
- redovno čitaju neke novine
- su bili izloženi diskriminaciji
- imaju predrasude.
* Objasniti šta su diskriminacija i predrasude – Ovde se mogu dodati još neki primeri za grupu starijih učenika
Od učesnika se može tražiti da sugerišu neke karakteristike. Međutim, nastavnik mora biti svestan onoga što bi moglo biti osetljivo.

2. Učenici raspravljaju:
- Da li se iko našao u grupi sa osobom za koju smatra da s njom nema ništa zajedničko?
- Kakav je osjećaj pripadnosti velikoj grupi?
- Kakav je osjećaj biti sam?
* Varijanta 2 - Čim se navede neka karakteristika, učenici se pomeraju da bi napravili grupe sastavljene od članova sa istim karakteristikama. Oni ostaju zajedno na trenutak da bi porazgovarali o onome što im je zajedničko. Na primer, ono što oni kažu tiče se prihvatljivog oblika ponašanja.

3. Nabrojati što više razlika među ljudima na velikom listu papira.

4. Podeliti učesnike u četiri grupe.
Svaka ekipa napravi spisak jedne određene vrste razlika:
- Fizičke razlike
- Psihološke razlike
- Društvene razlike
- Kulturne razlike
5. Procena:
Svaki učenik na listu papira piše šta je shvatio razmišljajući o razlikama među ljudima:

Shvatio sam da sam znao...
...ali sam naučio...
Moje najveće iznenađenje je bilo...

2 comments:

Anonymous said...

Shvatila sam da sam znala da medju ljudima postoje fizicke razlike po polu, starosti, visini i tezini, boji ociju i kose. Znala sam puno o postojanju kulturnih i drustvenih razlika. Naucila sam o obicajima drugih naroda. Posebno me iznenadilo to da uopste nije tesko da se dopisujem sa decom koja govore makedonski jezik koji je veoma slican nasem.
Marija Tasic, Svrljig

Anonymous said...

Svi cupavci su isti, bez obzira dal imaju plave ili crne oci.:)